Groepslessen

Bij fysiotherapie de Enk worden verschillende soorten groepslessen gegeven:

Fysiofitness
Steeds meer mensen vertonen klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat. Naast de acute gevallen (bv. een verstuikte enkel bij het hardlopen) zijn er ook klachten die sluipend ontstaan. Er gaat vaak een hele tijd overheen voordat men met deze klachten naar huisarts of fysiotherapeut gaat. De oorzaak van de klachten is vaak gelegen in de eenzijdigheid van het werk, waarbij vaak herhaalde bewegingen voorkomen (werken aan de lopende band), in een langdurige onderbelasting (kantoorbaan), of het langdurig een verkeerde houding moeten aannemen (veel in de auto zitten, stofzuigen, was ophangen) etc. Dit gaat een hele tijd goed, maar op den duur kunnen klachten ontstaan doordat het lichaam het niet meer aan kan. We spreken hierbij van een dysbalans tussen belasting en belastbaarheid.

Doelgroep/groepsgrootte
De groepsbehandeling is bedoeld voor patiënten, ex-patiënten en voor personen die verantwoord willen werken aan het opbouwen van spierkracht, uithoudingsvermogen en houding.

Een groep bestaat uit maximaal 8 personen. Dit i.v.m. de ruimte, het aantal apparaten en het toezicht van de begeleidende fysiotherapeut. De groepen zorgen verder voor een meer ontspannen en/of minder therapeutische sfeer en onderling kan men kan elkaar ondersteunen en aanmoedigen bij het uitvoeren en volhouden van het programma.

Training
Een training ziet er globaal als volgt uit:

De warming-up is bedoeld om het lichaam langzaam voor te bereiden op de te komen inspanningen. Dit is niet alleen voor de spieren, pezen en gewrichten van belang, maar ook voor het hart en de circulatie die steeds meer arbeid moeten verrichten. Bij de warming-up kunnen ook nog extra oefeningen gedaan worden.

In het kerngedeelte worden de geselecteerde oefeningen aan de trainingsapparaten uitgevoerd en is er tijd om op andere apparaten ( fietsergometer, roeiergometer, loopband etc.) het uithoudingsvermogen te trainen.

Het laatste stukje van een training is de cooling-down. Hierin moet de activiteit van het lichaam weer geleidelijk teruggebracht worden naar een rustiger niveau.

Door het trainen van de lokale spierkracht, het uithoudingsvermogen en de houding vergroot men de belastbaarheid van het lichaam. Dit is dus precies wat we met een training proberen te bereiken! Van belang is ook dat dit preventief kan gebeuren. Door te trainen kan men de belastbaarheid van het lichaam laten toenemen, voordat er klachten zijn. De kans op klachten wordt hierdoor verminderd.

Inschrijven
Wilt u ook uw spierkracht, uithoudingsvermogen en houding verbeteren neem dan nu contact op om u in te schrijven voor fysiofitness.

Lestijden Fysiofitness:

Elst:

ma 09.15-10.30                 di 17.45-19.00                   wo 08.45-10.00                 vrij 09.15-10.30

ma 18.30-19.45                                                              wo 10.00-11.15                vrij 18.30-19.45

ma 19.45-21.00                                                              wo 18.30-19.45                                                 

Oosterhout/Nijmegen Noord:

di 09.15-10.30                  do 11:00 - 12:15              

  • De kosten per kwartaal zijn €96,-
  • Een gemiste les kan worden ingehaald mits er plaats is. Meldt u zich dan van tevoren even aan
Perfect Pilates

Pilates is een trainingsmethode uit de eerste wereldoorlog. De training is gericht op individuele instructie en werd na de eerste wereldoorlog in de VS vooral toegepast bij professionele dansers. De originele methode is minder geschikt voor de fitnesscentra of fysiotherapiepraktijken die werken met minder goed getrainde sporters en met grote groepen.

Fysio Physics heeft de sterke onderdelen uit de oude Pilatesmethode gecombineerd met de nieuwe inzichten uit de wetenschap. Hierdoor is de methode effectiever, veiliger, intensiever, beter toepasbaar bij grote groepen mits er een adequate begeleiding is!

Bij de Perfect Pilates gaat het om het creëren van een stevige kern van je lichaam. Er wordt steeds een actieve holle rug gemaakt. De diepe rugspieren vormen samen met de dwarse buikspieren, bekkenbodem en middenrif een “Powerhouse”. Dit is de basisinstelling. Vanuit deze houding worden er verschillende oefeningen gedaan. Het accent van deze oefeningen ligt telkens op een andere spiergroep.

Alle oefeningen worden gedaan op een matje.

Doel van dit alles is om een stevig, fit en lenig lijf te krijgen. Maar natuurlijk ook om klachten van het bewegingsapparaat te verminderen.

Perfect Pilates bij de enk:

Bij fysiotherapie de Enk hebben Marinus, Hannah en Ralph de opleiding tot Perfect Pilates trainer gevolgd bij Fysio Physics.

De lessen van een uur bestaan uit een warming up, een trainingsgedeelte en een cooling down.

De trainingen worden gegeven in blokken van 8 lessen. Iedereen is verplicht om het basisblok te volgen om zo de beginselen goed onder de knie te krijgen. Het basisblok wordt gegeven om de basis zo goed mogelijk aan te leren. Dit basisblok zijn 2 individuele lessen.

Huisregels

  • De kosten voor het volgen van een blok zijn €68,- (8 lessen)
  • De kosten voor het basisblok zijn €15,- per les
  • In de schoolvakanties wordt er geen Pilates gegeven
  • Een gemiste les kan worden ingehaald mits er plaats is. Meldt u zich dan van tevoren even aan

Lestijden Perfect Pilates:

Elst:

ma 11.00-12.00                 di 08.30-09.30                   wo 08.30-09.30                

ma 19.00-20.00                                                              wo 10.00-11.15               

ma 20.00-21.00                                                                                                   

Oosterhout/Nijmegen Noord:

ma 19.30-20.30                do 09.30-10.30