Groepslessen

Bij fysiotherapie de Enk worden verschillende soorten groepslessen gegeven:

  • Fysiofitness
  • Perfect Pilates
  • Ruggroep

Fysiofitness
Steeds meer mensen vertonen klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat. Naast de acute gevallen (bv. een verstuikte enkel bij het hardlopen) zijn er ook klachten die sluipend ontstaan. Er gaat vaak een hele tijd overheen voordat men met deze klachten naar huisarts of fysiotherapeut gaat. De oorzaak van de klachten is vaak gelegen in de eenzijdigheid van het werk, waarbij vaak herhaalde bewegingen voorkomen (werken aan de lopende band), in een langdurige onderbelasting (kantoorbaan), of het langdurig een verkeerde houding moeten aannemen (veel in de auto zitten, stofzuigen, was ophangen) etc. Dit gaat een hele tijd goed, maar op den duur kunnen klachten ontstaan doordat het lichaam het niet meer aan kan. We spreken hierbij van een dysbalans tussen belasting en belastbaarheid.

Belasting/belastbaarheid
Klachten aan het bewegingsapparaat kunnen ontstaan door een te hoge belasting bij normale belastbaarheid of door een normale belasting bij een verlaagde belastbaarheid. Onder belastbaarheid (in relatie tot het houdings- en bewegingsapparaat) verstaan we de opbouw en aanpassings-mechanismen van spieren, gewrichtskapsels en banden die zijn aangepast aan een gemiddeld niveau van fysieke belasting. Anders gezegd: de mineralisatie van bot, de spierkracht, de trekvastheid van pezen etc. zijn aangepast aan een gemiddeld niveau van activiteit.

Als er klachten optreden is er dus een dysbalans tussen de activiteiten die gedaan worden en de mate waarin het lichaam dit aankan. Om het evenwicht te herstellen kan de hoeveelheid activiteit verminderd worden (niet altijd mogelijk, denk maar aan het uitvoeren van taken op het werk of in de thuissituatie) of de belastbaarheid van het lichaam kan vergroot worden.

Door het trainen van de lokale spierkracht, het uithoudingsvermogen en de houding vergroot men de belastbaarheid van het lichaam. Dit is dus precies wat we met een training proberen te bereiken! Van belang is ook dat dit preventief kan gebeuren. Door te trainen kan men de belastbaarheid van het lichaam laten toenemen, voordat er klachten zijn. De kans op klachten wordt hierdoor verminderd.

Doelgroep/groepsgrootte
De groepsbehandeling is bedoeld voor patiënten, ex-patiënten en voor personen die verantwoord willen werken aan het opbouwen van spierkracht, uithoudingsvermogen en houding.

Een groep bestaat uit maximaal 8 personen. Dit i.v.m. de ruimte, het aantal apparaten en het toezicht van de begeleidende fysiotherapeut. De groepen zorgen verder voor een meer ontspannen en/of minder therapeutische sfeer en onderling kan men kan elkaar ondersteunen en aanmoedigen bij het uitvoeren en volhouden van het programma.

Test
Van tevoren wordt een test afgenomen. Deze bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Een fietstest om een schatting te kunnen maken van het uithoudingsvermogen. Dit geeft tevens een indruk van de belastbaarheid van de persoon.
  • Het meten van het vetpercentage.
  • Bepalen van het lichaamsgewicht.
  • Het bepalen van de lengte.
  • Het, in samenspraak met de persoon en rekening houdend met eventuele klachten, selecteren van zes oefeningen om de lokale spierkracht te trainen.
  • Het bepalen van de intensiteit waarmee deze oefeningen het beste uitgevoerd kunnen worden.

Na bv. 3 maanden trainen (o.a. afhankelijk van de frequentie van trainen) wordt opnieuw een fietstest afgenomen om te evalueren of het uithoudingsvermogen is toegenomen. De oefeningen voor de lokale spierkracht worden tijdens deze test, maar ook tijdens de trainingen geëvalueerd en eventueel bijgesteld.

Training
Een training ziet er globaal als volgt uit:

De warming-up is bedoeld om het lichaam langzaam voor te bereiden op de te komen inspanningen. Dit is niet alleen voor de spieren, pezen en gewrichten van belang, maar ook voor het hart en de circulatie die steeds meer arbeid moeten verrichten. Bij de warming-up kunnen ook nog extra oefeningen gedaan worden.

In het kerngedeelte worden de geselecteerde oefeningen aan de trainingsapparaten uitgevoerd en is er tijd om op andere apparaten ( fietsergometer, roeiergometer, loopband etc.) het uithoudingsvermogen te trainen.

Het laatste stukje van een training is de cooling-down. Hierin moet de activiteit van het lichaam weer geleidelijk teruggebracht worden naar een rustiger niveau.

Inschrijven
Wilt u ook uw spierkracht, uithoudingsvermogen en houding verbeteren neem dan nu contact op om u in te schrijven voor fysiofitness.

Perfect Pilates
Pilates is een trainingsmethode uit de eerste wereldoorlog. De training is gericht op individuele instructie en werd na de eerste wereldoorlog in de VS vooral toegepast bij professionele dansers. De originele methode is minder geschikt voor de fitnesscentra of fysiotherapiepraktijken die werken met minder goed getrainde sporters en met grote groepen.

Fysio Physics heeft de sterke onderdelen uit de oude Pilatesmethode gecombineerd met de nieuwe inzichten uit de wetenschap. Hierdoor is de methode effectiever, veiliger, intensiever, beter toepasbaar bij grote groepen mits er een adequate begeleiding is!

Bij de Perfect Pilates gaat het om het creëren van een stevige kern van je lichaam. Er wordt steeds een actieve holle rug gemaakt. De diepe rugspieren vormen samen met de dwarse buikspieren, bekkenbodem en middenrif een “Powerhouse”. Dit is de basisinstelling. Vanuit deze houding worden er verschillende oefeningen gedaan. Het accent van deze oefeningen ligt telkens op een andere spiergroep.

De meeste Pilates lessen gaan uit van de persademhaling dus inademen wanneer je kracht zet. Deze ‘tegen natuurlijke ademhaling’ is een principe van uit de yoga en berust op andere principes.

Namelijk dat energie die je inademt, geperst moet worden naar de organen. Het risicovolle hieraan is dat de terug stroom van bloed naar het hart afneemt en de belasting op hart –en bloedvaten hoog is. Perfect Pilates gaat uit van de natuurlijke ‘fysiologische’ ademhaling. Hierbij blaas je juist uit bij het kracht zetten waardoor de druk in de buik-borstholte kan ontladen. Tevens wordt er vaak gewerkt met het in en uitademen door de neus. Maar het is efficienter om door je neus in te ademen en door je mond uit te ademen. Door het inademen door je neus wordt de lucht gefilterd, verwarmd en bevochtigd. Door het uitademen door je mond ontstaat een lichte druk verhoging waardoor je luchtwegen zich wijder openen.

Alle oefeningen worden gedaan op een matje.

Doel van dit alles is om een stevig, fit en lenig lijf te krijgen. Maar natuurlijk ook om klachten van het bewegingsapparaat te verminderen.

Perfect Pilates bij de enk:

Bij fysiotherapie de Enk hebben Marinus, Hannah en Ralph de opleiding tot Perfect Pilates trainer gevolgd bij Fysio Physics.

De lessen van een uur bestaan uit een warming up, een trainingsgedeelte en een cooling down.

De trainingen worden gegeven in blokken van 8 lessen. Iedereen is verplicht om het basisblok te volgen om zo de beginselen goed onder de knie te krijgen. Het basisblok wordt gegeven om de basis zo goed mogelijk aan te leren. Dit basisblok zijn 2 individuele lessen.

Huisregels

  • De kosten voor het volgen van een blok zijn €64,-
  • De kosten voor het basisblok zijn €15,- per les
  • In de schoolvakanties wordt er geen Pilates gegeven
  • Een gemiste les van de gevorderde kan worden ingehaald mits er plaats is. Meldt u zich dan van tevoren even aan

Lestijden Perfect Pilates:

Maandag:

  • 11:00-12:00
  • 19:00-20:00
  • 19:00-20:00 Nijmegen/Oosterhout
  • 20:00-21:00

Dinsdag:

  • 08:30-09:30

Woensdag:

  • 08:30-09:30
  • 09:30-10:30

Donderdag:

  • 09:30-10:30 Nijmegen/Oosterhout